Sałatka z jarmużu

Udostępnij

Modnym w ostatnim czasie, bohaterem większości zdrowych sałatek jest jarmuż, który wspaniale smakuje zarówno w wersjach palonych, smażonych jak szpinak i suszonej. Aktualnie wraca do łask, wcześniej był kojarzony z czasami PRL-u i niesłusznie traktowany nieco po macoszemu w polskiej kuchni. Aktualnie to co stare i w stylu vintage – wraca do łask i staje się modne. Tak właśnie się dzieje z jarmużem. Na szczęście! Jarmuż jest kopalnią witamin i minerałów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania całego ciała. Dodatkowo, jego intrygujący i intensywny kolor jest z pewnością niezwykłym walorem estetycznym praktycznie każdego dodania, do którego dodamy to warzywo.

Jarmuż jest okazałym, liściastym warzywem o zielono-fioletowej kolorystyce. Pochodzi z rodziny kapustowatych i jest jedną z najstarszym odmian kapusty hodowlanej, uprawianej przez człowieka. W dzikiej formie, dzięki swojemu udomowieniu – już nie występuje. Swoją popularność w Europie zyskał dzięki starożytnym Rzymian, którzy zapoczątkowali jego uprawę na naszym kontynencie. Jarmuż, jak mało które warzywo, jest źródłem wartości odżywczych o działaniu przeciwnowotworowym i prozdrowotnych.

Zarówno walory smakowe jak i estetyczne stawiają jarmuż na podium warzyw z kategorii superfood. Tym określeniem nazywa się żywność, która nie tylko dobrze wygląda, ale pełni rolę naturalnego "lekarstwa" i wykazuje się zdrowotnym działaniem na organizm człowieka.  Dość popularne jest jego wykorzystanie w zmiksowanej formie w najróżniejszych koktajlach, a gdyby tak zaproponować jego udział w przygotowaniu sałatki?

sałatka z jarmużu

Wymagane składniki do orzechowo - jarmużowej sałatki:

 

  • jarmuż – 500 g
  • orzechy laskowe – 150 g
  • burak – 2 szt. (średnie)
  • olej z orzechów laskowych – 75 ml
  • ocet z jabłek – 30 ml
  • sól
  • pieprz

Buraka należy upiec w folii aluminiowej w nagrzanym do około 150 stopni piekarniku, następnie pokroić  w dość cienkie kawałki, jarmuż, po usunięciu jego grubych łodyg, należy podzielić na mniejsze kawałki. Liście jarmużu wkładamy do garnka z gotującą się wodą i pozostawiamy w nim na parę minut. Orzechy laskowe prażymy w piekarniku około 15 minut w temperaturze 160 stopni. Orzechy laskowe, po uprażeniu obieramy z brązowej skórki, siekamy, pozostałe składniki mieszamy, doprawiamy solą i pieprzem do smaku i kropimy kroplami octu. Sałatka jest gotowa do spożycia. Przygotowanie jej nie powinno sprawić nikomu większych trudności a jest z pewnością efektowna i oryginalna a dzięki swoim składnikom - wyjątkowo zdrowa!